Ερώτηση προς τους υπουργούς Δημοσίας Τάξεως και Ναυτιλίας και Αιγαίου για τα προβλήματα από την αγκυροβόληση πλοίων στον κόλπο Βατίκων κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Πετράκος (Μεσσηνίας), Κώστας Ζαχαριάς (Αρκαδίας) και Δημήτρης Κοδέλας (Αργολίδας).
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανκοίνωσης:
Η περιοχή του όρμου των Βατίκων είναι γνωστού φυσικού κάλλους, περιέχει σημαντικούς υγροβιότοπους και είναι ενταγμένη στο δίκτυο NATURA 2000. Επίσης, η περιοχή οικονομικά στηρίζεται κυρίως από τον τουρισμό, καθώς και από την αλιεία. Για όλες τις ιδιαιτερότητες αυτές, η αγκυροβολία του μεγάλου αριθμού πλοίων χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές, εγκυμονεί θανάσιμο κίνδυνο για το περιβάλλον και την οικονομική ζωή του τόπου. Από το 2000 και μετά προσεγγίζουν και αγκυροβολούν στον όρμο των Βατίκων σημαντικός αριθμός πλοίων με πρόφαση τις 'δυσμενείς" καιρικές συνθήκες.
Αν και η Νεάπολη και ο όρμος Βατίκων δεν διαθέτουν τις κατάλληλες λιμενικές υποδομές μετατρέπονται σε σημεία ανεφοδιασμού και επισκευαστικών εργασιών. Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η ρύπανση του βυθού με υλικά συσκευασίας, άχρηστα αντικείμενα, κ.λ.π. που είναι παράγωγα των οξυγονοκολλήσεων, καθαρισμού υφάλων, εξωτερικών χρωματισμών, επισκευών μηχανοστασίων, κ.λ.π.
Συνέπεια της κατάστασης αυτής και στη διάρκεια των εργασιών στο αγκυροβόλιο, βυθίστηκε τουρκικό φορτηγό πλοίο το 2000 με 20 τόνους ντίζελ και 5 βαρέλια λιπαντικά.
Επίσης, το 2009, δεξαμενόπλοιο τροφοδοτούμενο με λιπαντικά, προκάλεσε ρύπανση λόγω διαφυγής των στη θάλασσα.
Ήδη πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ εντοπίζει τεράστιες αυλακώσεις στο βυθό, οι πληθυσμοί ψαριών έχουν ελαττωθεί σημαντικά, και υπάρχει συσσώρευση μικροβίων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Παρά τις έντονες κινητοποιήσεις και τις μεγάλες διαμαρτυρίες των κατοίκων, που συνέλεξαν 600 υπογραφές με ελάχιστη προσπάθεια, η παράνομη αυτή δραστηριότητα των ελλιμενισμένων πλοίων συνεχίζεται απρόσκοπτα. Επίσης από την παραλιακή οδό, Ακτή Βοιών διέρχονται όλα τα φορτηγά ΙΧ που πραγματοποιούν τις τροφοδοσίες στον λιμένα Νεαπόλεως, με αποτέλεσμα η παραλία της πόλης να επιβαρύνεται με όλο αυτό το φορτίο ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες που υπάρχει και τουρισμός.
Σύμφωνα με το υπ' αριθ. πρωτ. 1147/23-07-2012 έγγραφο του Λιμεναρχείου Νεαπόλεως, ο κ. Λιμενάρχης προσανατολίζεται σε κατάρτιση Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Νεαπόλεως, για τον οποίο δεν έχει ενημερώσει κανέναν αρμόδιο, όπως Δήμο, Λιμενικό Ταμείο κλπ.
Δεδομένων των κινδύνων που εγκυμονούν τα αγκυροβόλια στον όρμο.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Ποια μέτρα θα ληφθούν ούτως ώστε να απαγορεύονται παντελώς κάθε διαδικασία εφοδιασμού, επισκευών και καθαρισμού πλοίων στον όρμο των Βατίκων, για να αποφευχθεί μελλοντική περιβαλλοντική καταστροφή, και ο οικονομικός μαρασμός της περιοχής;
Έχει ενημερωθεί από το Λιμεναρχείο Νεαπόλεως για το τι ακριβώς σχεδιάζεται από τον κ. Λιμενάρχη για τον Ειδικό Κανονισμό Λιμένα Νεαπόλεως;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ζαχαριάς Κώστας
Κοδέλας Δημήτριος
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανκοίνωσης:
Η περιοχή του όρμου των Βατίκων είναι γνωστού φυσικού κάλλους, περιέχει σημαντικούς υγροβιότοπους και είναι ενταγμένη στο δίκτυο NATURA 2000. Επίσης, η περιοχή οικονομικά στηρίζεται κυρίως από τον τουρισμό, καθώς και από την αλιεία. Για όλες τις ιδιαιτερότητες αυτές, η αγκυροβολία του μεγάλου αριθμού πλοίων χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές, εγκυμονεί θανάσιμο κίνδυνο για το περιβάλλον και την οικονομική ζωή του τόπου. Από το 2000 και μετά προσεγγίζουν και αγκυροβολούν στον όρμο των Βατίκων σημαντικός αριθμός πλοίων με πρόφαση τις 'δυσμενείς" καιρικές συνθήκες.
Αν και η Νεάπολη και ο όρμος Βατίκων δεν διαθέτουν τις κατάλληλες λιμενικές υποδομές μετατρέπονται σε σημεία ανεφοδιασμού και επισκευαστικών εργασιών. Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η ρύπανση του βυθού με υλικά συσκευασίας, άχρηστα αντικείμενα, κ.λ.π. που είναι παράγωγα των οξυγονοκολλήσεων, καθαρισμού υφάλων, εξωτερικών χρωματισμών, επισκευών μηχανοστασίων, κ.λ.π.
Συνέπεια της κατάστασης αυτής και στη διάρκεια των εργασιών στο αγκυροβόλιο, βυθίστηκε τουρκικό φορτηγό πλοίο το 2000 με 20 τόνους ντίζελ και 5 βαρέλια λιπαντικά.
Επίσης, το 2009, δεξαμενόπλοιο τροφοδοτούμενο με λιπαντικά, προκάλεσε ρύπανση λόγω διαφυγής των στη θάλασσα.
Ήδη πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ εντοπίζει τεράστιες αυλακώσεις στο βυθό, οι πληθυσμοί ψαριών έχουν ελαττωθεί σημαντικά, και υπάρχει συσσώρευση μικροβίων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Παρά τις έντονες κινητοποιήσεις και τις μεγάλες διαμαρτυρίες των κατοίκων, που συνέλεξαν 600 υπογραφές με ελάχιστη προσπάθεια, η παράνομη αυτή δραστηριότητα των ελλιμενισμένων πλοίων συνεχίζεται απρόσκοπτα. Επίσης από την παραλιακή οδό, Ακτή Βοιών διέρχονται όλα τα φορτηγά ΙΧ που πραγματοποιούν τις τροφοδοσίες στον λιμένα Νεαπόλεως, με αποτέλεσμα η παραλία της πόλης να επιβαρύνεται με όλο αυτό το φορτίο ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες που υπάρχει και τουρισμός.
Σύμφωνα με το υπ' αριθ. πρωτ. 1147/23-07-2012 έγγραφο του Λιμεναρχείου Νεαπόλεως, ο κ. Λιμενάρχης προσανατολίζεται σε κατάρτιση Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Νεαπόλεως, για τον οποίο δεν έχει ενημερώσει κανέναν αρμόδιο, όπως Δήμο, Λιμενικό Ταμείο κλπ.
Δεδομένων των κινδύνων που εγκυμονούν τα αγκυροβόλια στον όρμο.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Ποια μέτρα θα ληφθούν ούτως ώστε να απαγορεύονται παντελώς κάθε διαδικασία εφοδιασμού, επισκευών και καθαρισμού πλοίων στον όρμο των Βατίκων, για να αποφευχθεί μελλοντική περιβαλλοντική καταστροφή, και ο οικονομικός μαρασμός της περιοχής;
Έχει ενημερωθεί από το Λιμεναρχείο Νεαπόλεως για το τι ακριβώς σχεδιάζεται από τον κ. Λιμενάρχη για τον Ειδικό Κανονισμό Λιμένα Νεαπόλεως;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ζαχαριάς Κώστας
Κοδέλας Δημήτριος