Σε «κέντρο διερχομένων σκαφών» έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια ο όρμος στα Βάτικα της Λακωνίας, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος ναυτικού ατυχήματος με απρόβλεπτες συνέπειες στο περιβάλλον.
Ο όρμος αυτός αποτελεί ουσιαστικά αποτελεί το νοτιοανατολικότερο άκρο της ηπειρωτικής Ευρώπης και αποτελεί το θαλάσσιο πέρασμα του στενού των Κυθήρων. Κάτοικοι και φορείς της περιοχής ανησυχούν από την καθημερινή επιβάρυνση της περιοχής τους, από τη διέλευση δεκάδων πλοίων, που κατευθύνονται προς τη Μαύρη Θάλασσα ή κατεβαίνουν από εκεί, με προορισμό άλλα σημεία εντός ή εκτός της Μεσογείου. Η περιοχή δεν έχει τις απαραίτητες προδιαγραφές για τον ελλιμενισμό και την εξυπηρέτηση τους, με αποτέλεσμα να υφίσταται περιβαλλοντική ζημιά από τα ρυπογόνα πλοία, που ανεφοδιάζονται εκεί.
Περισσότεροι από 10 φορείς και φυσικά πρόσωπα, συγκρότησαν Επιτροπή Αγώνα και κατά την τελευταία δεκαετία αγωνίζονται –σχεδόν μόνοι- για να δοθεί λύση στο μεγάλο πρόβλημα με τις αγκυροβολίες–ανεφοδιασμούς των πλοίων στο όρμο Βατίκων, να προστατευθεί η υγεία των κάτοικων, η ασφάλεια της περιοχής, το περιβάλλον και ο ενάλιος και παράκτιος αρχαιολογικός της πλούτος της περιοχής.
Για το θέμα κατέθεσε σχετική ερώτηση στους υπουργούς Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας & Προστασίας του Πολίτη ο τοπικός βουλευτής Λεωνίδας Γρηγοράκος.
Η Επιτροπή Αγώνα τονίζει ότι ο όρμος βρίθει υποβρύχιων αρχαιολογικών θησαυρών, ενώ στο βυθό του αναπτύσσεται και το πολύτιμο φυτό «Ποσειδωνία», που ευδοκιμεί μόνο σε ιδιαίτερα φυσικού κάλλους ακτές και τελευταία χρησιμοποιείται και ως δείκτης της ποιότητας των νερών. (Η περιοχή Νεάπολης–Πούντας μέχρι Ελαφόνησο είναι ενταγμένες στο δίκτυο ΝΑΤΟΥΡΑ-2000 με σημαντικούς υδροβιότοπους, ενώ στην ίδια θαλάσσια περιοχή του όρμου βρίσκεται καταβυθισμένη η προϊστορική πολιτεία Παυλοπέτρι περίπου 3.000 π.χ.).
Τα πλοία, -αναφέρουν-, που αγκυροβολούν σε μικρή απόσταση από τις παραλίες των Βατίκων και της Ελαφονήσου, σε πολλές περιπτώσεις αφήνουν τα απόβλητά τους στον κλειστό όρμο, υποβαθμίζοντας το θαλάσσιο και όχι μόνο περιβάλλον, αλλά και θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή, τους υδροβιότοπους, τους αρχαιολογικούς θησαυρούς και το περιβάλλον γενικότερα.
Επισημαίνουν ότι στην περιοχή δεν υπάρχει οργανωμένο επίσημο λιμάνι, εκτός της Νεάπολης, ενώ χρησιμοποιείται παράνομα το φυσικό λιμάνι Παλιόκαστρο, όπου γίνονται φορτοεκφορτώσεις πλοίων, χωρίς να υπάρχει κανένα σχέδιο ασφαλείας. Δεν υπάρχουν επαρκή αντιγριπικά δίκτυα στην περιοχή και δεν επαρκούν να λύσουν το πρόβλημα μιας πιθανής μεγάλης ρύπανσης.
Η Επιτροπή Αγώνα που συγκρότησαν οι φορείς της περιοχής έχουν απευθυνθεί σε υπουργεία, με υπόμνημα η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, τις πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων και πολιτικά πρόσωπα, αλλά…απάντηση δεν έχουν λάβει
Επειδή ο όρμος δεν έχει χαρακτηρισθεί ως «Λιμένας Καταφυγής» και οι δραστηριότητες του ελλιμενισμού των πλοίων έχουν προκαλέσει ήδη τεράστιο πρόβλημα στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ.
Η μελέτη καταδεικνύει ότι ήδη έχουν εντοπιστεί τεράστιες αυλακώσεις στον βυθό, οι πληθυσμοί των ψαριών έχουν ελαττωθεί σημαντικά, υπάρχει αύξηση της συγκέντρωσης μικροβίων και, γενικώς, έχει υποβαθμισθεί το θαλάσσιο περιβάλλον.
Η επιτροπή αγώνα γνωστοποιεί ότι θέλει να προστατέψει τον βυθό και το θαλάσσιο οικοσύστημα, που στη συγκεκριμένη περίπτωσή, παραβιάζονται κατά κόρον:
-Σύμβαση Βέρνης, Παράρτημα Ι, (P. Oceanica)
-Ευρωπαϊκή οδηγία οικοτόπων (92/43/CEE της 21/05/1992 και μεταγενέστερη προσαρμογή 97/62 CE της 27/11/1997, περιλαμβάνουν την προστασία της Posidonia oceanica, ως Οικοτόπου Προτεραιότητας 1120).
-Σύμβαση Βαρκελώνης για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, Παράρτημα ΙΙ( αναφέρεται η P. oceanica ως κινδυνεύουν είδος).
Τέλος η Επιτροπή κάνει σαφές αν δεν ληφθούν μέτρα για την προστασία του όρμου των Βατίκων θα καταφύγει στη Δικαιοσύνη, για τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης.
Απειλή για το περιβάλλον η κίνηση των πλοίων στα Βάτικα Λακωνίας
ΜΑΙΡΗ ΠΙΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011
Ο όρμος αυτός αποτελεί ουσιαστικά αποτελεί το νοτιοανατολικότερο άκρο της ηπειρωτικής Ευρώπης και αποτελεί το θαλάσσιο πέρασμα του στενού των Κυθήρων. Κάτοικοι και φορείς της περιοχής ανησυχούν από την καθημερινή επιβάρυνση της περιοχής τους, από τη διέλευση δεκάδων πλοίων, που κατευθύνονται προς τη Μαύρη Θάλασσα ή κατεβαίνουν από εκεί, με προορισμό άλλα σημεία εντός ή εκτός της Μεσογείου. Η περιοχή δεν έχει τις απαραίτητες προδιαγραφές για τον ελλιμενισμό και την εξυπηρέτηση τους, με αποτέλεσμα να υφίσταται περιβαλλοντική ζημιά από τα ρυπογόνα πλοία, που ανεφοδιάζονται εκεί.
Περισσότεροι από 10 φορείς και φυσικά πρόσωπα, συγκρότησαν Επιτροπή Αγώνα και κατά την τελευταία δεκαετία αγωνίζονται –σχεδόν μόνοι- για να δοθεί λύση στο μεγάλο πρόβλημα με τις αγκυροβολίες–ανεφοδιασμούς των πλοίων στο όρμο Βατίκων, να προστατευθεί η υγεία των κάτοικων, η ασφάλεια της περιοχής, το περιβάλλον και ο ενάλιος και παράκτιος αρχαιολογικός της πλούτος της περιοχής.
Για το θέμα κατέθεσε σχετική ερώτηση στους υπουργούς Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας & Προστασίας του Πολίτη ο τοπικός βουλευτής Λεωνίδας Γρηγοράκος.
Η Επιτροπή Αγώνα τονίζει ότι ο όρμος βρίθει υποβρύχιων αρχαιολογικών θησαυρών, ενώ στο βυθό του αναπτύσσεται και το πολύτιμο φυτό «Ποσειδωνία», που ευδοκιμεί μόνο σε ιδιαίτερα φυσικού κάλλους ακτές και τελευταία χρησιμοποιείται και ως δείκτης της ποιότητας των νερών. (Η περιοχή Νεάπολης–Πούντας μέχρι Ελαφόνησο είναι ενταγμένες στο δίκτυο ΝΑΤΟΥΡΑ-2000 με σημαντικούς υδροβιότοπους, ενώ στην ίδια θαλάσσια περιοχή του όρμου βρίσκεται καταβυθισμένη η προϊστορική πολιτεία Παυλοπέτρι περίπου 3.000 π.χ.).
Τα πλοία, -αναφέρουν-, που αγκυροβολούν σε μικρή απόσταση από τις παραλίες των Βατίκων και της Ελαφονήσου, σε πολλές περιπτώσεις αφήνουν τα απόβλητά τους στον κλειστό όρμο, υποβαθμίζοντας το θαλάσσιο και όχι μόνο περιβάλλον, αλλά και θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή, τους υδροβιότοπους, τους αρχαιολογικούς θησαυρούς και το περιβάλλον γενικότερα.
Επισημαίνουν ότι στην περιοχή δεν υπάρχει οργανωμένο επίσημο λιμάνι, εκτός της Νεάπολης, ενώ χρησιμοποιείται παράνομα το φυσικό λιμάνι Παλιόκαστρο, όπου γίνονται φορτοεκφορτώσεις πλοίων, χωρίς να υπάρχει κανένα σχέδιο ασφαλείας. Δεν υπάρχουν επαρκή αντιγριπικά δίκτυα στην περιοχή και δεν επαρκούν να λύσουν το πρόβλημα μιας πιθανής μεγάλης ρύπανσης.
Η Επιτροπή Αγώνα που συγκρότησαν οι φορείς της περιοχής έχουν απευθυνθεί σε υπουργεία, με υπόμνημα η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, τις πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων και πολιτικά πρόσωπα, αλλά…απάντηση δεν έχουν λάβει
Επειδή ο όρμος δεν έχει χαρακτηρισθεί ως «Λιμένας Καταφυγής» και οι δραστηριότητες του ελλιμενισμού των πλοίων έχουν προκαλέσει ήδη τεράστιο πρόβλημα στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ.
Η μελέτη καταδεικνύει ότι ήδη έχουν εντοπιστεί τεράστιες αυλακώσεις στον βυθό, οι πληθυσμοί των ψαριών έχουν ελαττωθεί σημαντικά, υπάρχει αύξηση της συγκέντρωσης μικροβίων και, γενικώς, έχει υποβαθμισθεί το θαλάσσιο περιβάλλον.
Η επιτροπή αγώνα γνωστοποιεί ότι θέλει να προστατέψει τον βυθό και το θαλάσσιο οικοσύστημα, που στη συγκεκριμένη περίπτωσή, παραβιάζονται κατά κόρον:
-Σύμβαση Βέρνης, Παράρτημα Ι, (P. Oceanica)
-Ευρωπαϊκή οδηγία οικοτόπων (92/43/CEE της 21/05/1992 και μεταγενέστερη προσαρμογή 97/62 CE της 27/11/1997, περιλαμβάνουν την προστασία της Posidonia oceanica, ως Οικοτόπου Προτεραιότητας 1120).
-Σύμβαση Βαρκελώνης για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, Παράρτημα ΙΙ( αναφέρεται η P. oceanica ως κινδυνεύουν είδος).
Τέλος η Επιτροπή κάνει σαφές αν δεν ληφθούν μέτρα για την προστασία του όρμου των Βατίκων θα καταφύγει στη Δικαιοσύνη, για τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης.
Απειλή για το περιβάλλον η κίνηση των πλοίων στα Βάτικα Λακωνίας
ΜΑΙΡΗ ΠΙΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011