Γραφτούς νόμους ο Λυκούργος δεν έβαλε.
Το σύνολο της νομοθεσίας του το εξάρτησε στην παιδεία. Νόμιζε πως ό,τι είναι κύριο και βασικό για την ευτυχία και την αρετή της πόλης, μένει ασάλευτο και βέβαιο όταν οικοδομηθεί στα ήθη και την αγωγή των πολιτών και έχει την ελεύθερη προαίρεση δεσμό ισχυρότερο από τον καταναγκασμό και αυτή την καλλιεργεί στην ψυχή των νέων η παιδεία.
Ο Λυκούργος όχι γράμματα και λόγους , αλλά μια πραγματική αμίμητη πολιτεία έφερε στο φως ,αποδείχνωντας σε όλους , όσους θεωρούσαν την λεγόμενη φιλόσοφική αντίληψη ανύπαρκτη ,ότι μια ολόκληρη πόλη μπορούσε να φιλοσοφήσει
Όπως στην ζωή ενός ανθρώπου , έτσι και στην ζωή όλης της πόλης , η ευτυχία έρχεται από την ηθική τάξη και την εσωτερική ειρήνη , τους οργάνωσε και τους συνάρμοσε έτσι που να ζουν συνεχώς σε ελευθερία, αυτάρκεια και σωφροσύνη.
Έπεισε όλους του πολίτες να τα βάλουν όλα στην μέση για να γίνει αναδασμός και να ζουν μεταξύ τους όλοι ίσοι και με ίση περιουσία , επιδιώκωντας να πρωτεύσουν στην αρετή.
Απομάκρυνε από την πόλη τις περιττές τέχνες . Απαλλαγμένοι από τα άχρηστα πράγματα οι τεχνίτες,έδειχναν την δεξιοτεχνία τους στα αναγκαία.
Εισήγαγε τα "συσσίτια" , έτσι που να μαζεύονται και να τρώνε μαζί κοινά και ορισμένα φαγητά , και να μην γευματίζουν στα σπίτια τους ξαπλωμένοι σε ακριβά ανάκλιντρα και μπρός σε τραπέζια.
Τα σώματα των γυναικών τα καταπόνησε με το τρέξιμο την ρίψη δίσκων και ακοντίων , έτσι και τα παιδιά που γεννιούνταν να ριζώνουν γερά μέσα σε γερά σώματα και να αναπτύσσονται καλύτερα.
Δεν θα είναι ποτέ ατείχιστη η πόλη που έχει στεφανωθεί με επάλξεις από άνδρες και όχι από πλίθρες
Για τον Λυκούργο τα παιδιά δεν άνηκαν στους πατέρες τους αλλά ήταν κοινά κτήματα της πόλης , και γι'αυτό ήθελε οι πολίτες να γεννιούνται από τους άριστους και όχι από οποιονδήποτε.
Γι'αυτό δίκαια ξεπέρασε σε δόξα όλους του Έλληνες πολιτικούς που έζησαν ποτέ.