Σάββατο, 30 Απριλίου 2011

ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΜΑΝΙΑΤΙΣΣΑ: ΓΥΝΑΙΚΑ ΛΕΒΕΝΤΟΚΟΡΜΗ ΜΕΛΑΧΡΟΙΝΗ ΣΤΑΡΑΤΗ,ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΚΑΙ ΛΥΓΕΡΗ ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΓΕΜΑΤΗ

Μία περήφανη μανιάτισσα, που ζει στην Αθήνα: Το μόνο που μπορώ να πω για μένα είναι ότι στη ζωή μου έχω προσπαθήσει πολύ. Κάποιες φορές τα κατάφερα, κάποιες άλλες όχι. Αν με ρωτήσετε τώρα για το ταξίδι, δεν ξέρω να σας πω ακόμα αν άξιζε, βλέπετε εγώ τότε κυνηγούσα μόνο την Ιθάκη. Ελπίζω να εχει δίκιο ο ποιητής. Να έγινα σοφότερη.

Περιμένοντας τους Βαρβάρους

-Τι περιμένουμε στην αγορά συναθροισμένοι;
Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα.

-Γιατί μέσα στην Σύγκλητο μιά τέτοια απραξία;
Τι κάθοντ' οι Συγκλητικοί και δεν νομοθετούνε;
-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.

Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
Οι βάρβαροι σαν έλθουν θα νομοθετήσουν.

(Σας θυμίζει τίποτα? Έλα.... το κάναμε στο γυμνάσιο.)

-Γιατί ο αυτοκράτωρ μας τόσο πρωί σηκώθη,
και κάθεται στης πόλεως την πιο μεγάλη πύλη
στον θρόνο επάνω, επίσημος, φορώντας την κορώνα;

-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Κι ο αυτοκράτωρ περιμένει να δεχθεί
τον αρχηγό τους. Μάλιστα ετοίμασε
για να τον δώσει μια περγαμηνή. Εκεί
τον έγραψε τίτλους πολλούς κι ονόματα.

(Τί ρόλο παίζει αυτός ο αυτοκράτορας ακόμα να καταλάβω. Αντάξιος του λαού του θα είναι πάντως, στους τυφλούς βασιλεύει ο μονόφθαλμος. Αν και μεταξύ μας αυτός δε βλέπει μπροστά του, ούτε ξέρει που παν τα τέσσερα. Για αυτό έχει υποταχτεί στους βαρβάρους πριν ακόμη αυτοί φτάσουν. )

-Γιατί οι δυό μας ύπατοι κ' οι πραίτορες εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες τόγες·
γιατί βραχιόλια φόρεσαν με τόσους αμεθύστους,
και δαχτυλίδια με λαμπρά γυαλιστερά σμαράγδια·
γιατί να πιάσουν σήμερα πολύτιμα μπαστούνια
μ' ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλισμένα;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπώνουν τους βαρβάρους.

(Από ότι φαίνεται αυτός που το είπε είχε δίκιο. Λεφτά υπάρχουν. Απλά όχι στις δικές μας τσέπες.)

-Γιατί κ' οι άξιοι ρήτορες δεν έρχονται σαν πάντα
να βγάλουνε τους λόγους τους, να πούνε τα δικά τους;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
κι αυτοί βαριούντ' ευφράδειες και δημηγορίες.

(Ποιοι ρήτορες? Σήμερα δεν απέμεινε κανείς. Μόνο κάποιοι λαϊκιστές στην τηλεόραση)

-Γιατί ν' αρχίσει μονομιάς αυτή η ανησυχία
κ' η σύγχυσις. (Τα πρόσωπα τι σοβαρά που έγιναν).
Γιατί αδειάζουν γρήγορα οι δρόμοι κ' οι πλατέες,
κι όλοι γυρνούν στα σπίτια τους πολύ συλλογισμένοι;

Γιατί ενύχτωσε κ' οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ' τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.

(Εμ βέβαια αυτός ήταν και ο δικός μας φόβος, Θα έρθουν, δε θα έρθουν? Θα μας αφήσουν στην τύχη μας, ή θα μας αναλάβουν οι βάρβαροι?)

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μιά κάποια λύσις.

Ήσαν μια κάποια λύσις. Για αυτό τους δεχτήκαμε χωρίς κιχ και στην ουσία χωρίς να ανοίξει μύτη.

"Δε φταίμε εμείς. Φταίνε εκείνοι εκεί εκεί στην τηλεόραση. Μας πείσανε ότι χωρίς βαρβάρους είμαστε χαμένοι"
"Εμείς φταίμε. Είμαστε κωλολαός. Μας χρειάζονται οι βάρβαροι για να στρώσουμε"
"Δε φταίμε εμείς. Δεν τα φάγαμε όλοι μαζί. Ας πληρώσουν εκείνοι που τα φάγανε"
"Εμείς φταίμε. Τους ψηφίσαμε για μια θεσούλα στο δημόσιο και σε αντάλλαγμα μας γ.....νε."
"Δε φταίμε εμείς. Οι βάρβαροι ζηλέψανε τον ήλιο, τη θάλασσα και τα νησιά μας και ήρθαν να μας τα κλέψουν"

κ.ο.κ

"Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις"
Αν ισχύει το συμπέρασμα του Καβάφη, είμαστε ήδη χαμένοι.

"Ο άνθρωπος πρέπει να είναι:
Δίκαιος και ίσος σε όλες του τις πράξεις, αλλά με λύπη κιόλας και ευσπλαχνία."
Κ.Π.Καβαφης. Ο Αλεξανδρινος ποιητής με την παγκόσμια ακτινοβολία