Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2011

"Παραδοσιακές Συνταγές των Βατίκων"

Στο βιβλίο αυτό θα βρείτε τις συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, που συγκέντρωσα από πολύ μικρή ηλικία από τη μητέρα μου, τη γιαγιά μου, τις θείες μου, τον ξάδερφο μου, επαγγελματία αρχιμάγειρα, την πεθερά μου αργότερα, τη σύζυγο του κουνιάδου μου και από άλλα δικά μου πρόσωπα. Η συγκέντρωση και το νοικοκύρεμα του υλικού ήταν για μένα ένα ευχάριστο ταξίδι στον κόσμο της γεύσης και της παράδοσης. Δεν ήθελα τίποτε να χαθεί γι' αυτό αποφάσισα να το κλείσω μέσα σε αυτό το μικρό βιβλίο, πιστεύοντας πως το προφυλάσσω από το χρόνο. Μπορεί όμως και οι νέες γυναίκες να βρουν κάτι χρήσιμο, καθώς ξεκινούν την οικογενειακή τους ζωή, κάτι που να τους θυμίζει την παράδοση.

Οι γονείς μου ήσαν αγρότες, δούλευαν σκληρά για την οικογένεια. Ζούσαμε λιτά και βοηθούσα, όσο μπορούσα, σε όλες τις καθημερινές εργασίες. Είχα δίπλα μου αγαπημένα πρόσωπα, που με έμαθαν πολλά και τους ευγνωμονώ. Γονείς, δασκάλους, παππού και γιαγιά, θείους και θείες. Σημείωνα, όσα μου μάθαιναν για το νοικοκυριό, είχα ιδιαίτερο τετράδιο για τις συνταγές. Πολλές φορές διασκέδαζα, αυτοσχεδιάζοντας πάνω στα γλυκά και τα μαγειρέματα. Συμμετείχα σ' όλες τις αγροτικές εργασίες και τις κρατώ στη μνήμη μου άλλοτε σαν "ιεροτελεστία" και άλλοτε σαν "πανικό". Θαύμαζα την τάξη, την καθαριότητα, την αυστηρότητα, έπρεπε να γίνουν όλα στην ώρα τους και σωστά: Η ετοιμασία του ψωμιού και το κάψιμο του φούρνου. Το άλεσμα του χόντρου, το άλεσμα του καφέ, το άρμεγμα των αγελάδων και το τυροκομιό. Το μάζεμα της ελιάς και η διατήρηση των ελιών, ο τρύγος, το πάτημα των σταφυλιών, το κρασί, το ξύδι, η τσικουδιά. Το βράσιμο του σαπουνιού, ακόμη και τα κόλλυβα, που έμαθα να φτιάχνω, όταν χάσαμε την πεθερά μου. Κάθε οικογένεια έκανε όλες αυτές τις κοπιαστικές δουλειές, γιατί έπρεπε να είναι αυτάρκης, αυτοδύναμη. Κάτι ξεχωριστό ήταν το μάζεμα του αλατιού στις αλυκές, πέρα από τα Βιγκλάφια. Συνοδευόταν από νυχτερινά ψαρέματα με πυροφάνι στη βάρκα του θείου "Στούκα" στην Πούντα, ψήσιμο στην παραλία, μέσα στη γαλήνη της νύχτας με αμέτρητα αστέρια να μας φωτίζουν. Η πατρίδα μου δέχτηκε επιρροές από πρόσφυγες της Μ. Ασίας και από πολλά νησιά: Κύθηρα, Σάμο, Χίο, Ύδρα, Σπέτσες, Κρήτη. Έχει δικά της προϊόντα, πρώτες ύλες - για τη διατροφή: Δημητριακά, λαχανικά (βατικιώτικα κρεμμύδια), όσπρια, λάδι μοναδικής ποιότητας, βρώσιμες ελιές, μυρωδικά, βότανα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως αυτά του Κάβο Μαλέα και Μονεμβασίας και το εκλεκτό θυμαρίσιο μέλι από τον Πάρνωνα. Έχει ανεπτυγμένη κτηνοτροφία σε αιγοπρόβατα, αγελάδες, χοιρινά και πουλερικά. Σ' όλα αυτά τα γνήσια υλικά στηρίζω τις συνταγές μου, χρησιμοποιώ περισσότερα μυρωδικά λιγότερα μπαχαρικά. Είναι συνταγές απλές, εύκολες για τον καθένα, υγιεινές. Στους προγόνους μας εξασφάλισαν μακροζωία.

Γιατί όχι και σε εμάς;
Χρυσούλα Καρκάνη-Σούμπαση
τηλ. 2731082251, 6947716233